Blog po鈍i璚ony, filtrowi cz御tek sta造ch, filtr fap, filtr dpf. Kiedy usun望 filtr cz御tek sta造ch? Najcz瘰tsze powody usterek filtra dpf. Usuwanie filtra DPF w Mazda, Toyota i innych samochodach japo雟kich.
Kategorie: Wszystkie | Mazda | Toyota | Usuwanie DPF
RSS
wtorek, 12 lipca 2011
Zanim podejmiemy decyzj o programowym usuni璚iu filtra cz御tek sta造ch, nale篡 dobrze si zastanowi, gdy w przysz這軼i mog pojawi si DU浩 PROBLEMY z diagnostyk takiego auta a nawet zagro瞠nie naszego bezpiecze雟twa. Przyk豉dem problem闚 po "wy陰czeniu" filtra DPF mo瞠 by Mercedes Sprinter...
wtorek, 31 maja 2011

Usuwanie DPF to bardzo popularna metoda pozbycia si problemu z filtrem czastek sta造ch. Filtr cz御tek sta造ch jest usuwany przy pomocy metody programowej lub emulatora filtra czastek sta造ch.

poniedzia貫k, 23 maja 2011

REGENERACJA DPF

Co to jest bierna regeneracja DPF ?

Nowoczesne silniki dilesla maj tak skonstruowany uk豉d wydechowy, aby maksymalnie wykorzysta wysok temperatur spalin aby zregenerowa filtr DPF. Dzieje si tak, gdy warunki pracy silnika pozwalaj na utrzymanie odpowiedniej temperatury spalin, pozwalaj帷ej na utlenienie cz御tek sadzy. Bierna samoregeneracja jest ca趾owicie niewidoczna dla kierowcy i nie ma wp造wu na dzia豉nie silnika ani na jego wydajno嗆. Wi瘯szo嗆 przeprowadzanych regeneracji filtra to regeneracje bierne.

Co to jest aktywna regeneracja DPF ?

Aktywna samoregeneracja wyst瘼uje wtedy, gdy nie ma wystarczaj帷ej ilo軼i ciep豉 w gazach spalinowych aby przepali (utleni) cz御tki sta貫 zgromadzone w DPF. Temperatura spalin jest podniesiona poprzez wstrzykni璚ie ma貫j ilo軼i paliwa w kierunku uk豉du wydechowego (dodatkowy dotrysk w fazie rozpr篹ania). Otrzymana w reakcji chemicznej energia podnosi temperatury gaz闚 spalinowych wystarczaj帷o wysoka, aby utlenia cz御tki sta貫 z filtra. Wszystko to odbywa si bez zaanga穎wania kierowcy.
Og鏊ny wzrost zu篡cia paliwa w zwi您ku z aktywn regeneracj filtra cz御tek sta造ch jest ledwie mierzalne - oko這 0,1%. Aktywna regeneracja wyst瘼uje tak瞠 po przejechaniu pewnego dystansu, jest to zazwyczaj 400-800km, ta odleg這嗆 zale篡 od ilo軼i nagromadzonego popio逝 w filtrze, im wi瘯sza ilo嗆 popio逝 tym mniejsza pojemno嗆 filtra. Mniejsza pojemono嗆 filtra skraca czas jego nape軟iania, co powoduje zmniejszenie dystansu pomi璠zy regeneracjami.


Co to jest stacjonarna regeneracja ?
Regeneracja stacjonarna zwana tak瞠 regeneracj serwisow lub statyczn, przeprowadzana jest w serwisie. Wi瘯szo嗆 producent闚 wprowadzi do sterownika ECU funkcj serwisowej regeneracji filtra, kt鏎a mo瞠 zosta uruchomiona przez pracownika serwisu. Wymagane jest ustawienie auta na wolnej przestrzeni, na niepalnym pod這簑, nale篡 r闚nie przygotowa ga郾ic. Regeneracja serwisowa trwa zazwyczaj 15-45min i czasie jej trwania silnik pracuje najcz窷ciej z pr璠ko軼i obrotow 3ty obr./min i dawkuje dodatkow ilo嗆 paliwa w celu utrzymania wymaganej temperatury uk豉du wydechowego. Temperatura regeneracji dochodzi do 600-700 st. C.

wtorek, 10 maja 2011

Filtr cz御tek sta造ch jest stosowany w samochodach grupy PSA od ko鎍a 2000 roku. Po raz pierwszy pojawi si w peugeocie 607 2.2 hdi oraz w peugeocie 406 coupe 2.2 hdi. Od tego tez czasu by dost瘼ny jako wyposa瞠nie dodatkowe w pozosta造ch samochodach grupy PSA (np Peugeot 307 2.0 hdi lub Citroen c5 2.0hdi).

Filtr cz御tek sta造ch w grupie PSA zwany filtrem FAP jest filtrem mokrym. Do jago pracy niezb璠ny jest specjalny dodatek katalityczny, sprzedawany pod handlow nazwa EOLYS lub DPX42, nie myli z p造nem Adblue stosowanym w systemach SCR popularnych w samochodach ci篹arowych i coraz cz窷ciej pojawiaj帷ych si w samochodach osobowych.

Sterownik steruje regeneracj filtra dodatkowy wtrysk paliwa co 400 do 800 km w zale積o軼i od stanu nasycenia filtra, oraz stylu jazdy. Podczas ka盥ego tankowania dawkowany jest do paliwa specjalny dodatek katalityczny. Jego brak uniemo磧iwia skuteczne spalenie cz御tek i oczyszczenie filtra. Wraz z eksploatacj filtra nast瘼uje jego zape軟ianie cz窷ciami sta造mi zawartymi w dodatku katalitycznym, oraz popio貫m powsta造m ze spalenia sadzy. Zbiornik z p造nem katalitycznym umieszczony jest pod autem w okolicy zbiornika paliwa. Auto stwierdza na podstawie czujnika w korku wlewu paliwa, 瞠 odby這 si tankowanie i dawkuje dodatek katalityczny w ilo軼i wprost proporcjonalnej do ilo軼i zatankowanego paliwa. UWAGA ! Aby mie pewno嗆, 瞠 dodatek zosta wtry郾i皻y do paliwa, nale篡 tankowa jednorazowo minimum 7l paliwa.

poniedzia貫k, 09 maja 2011

Oleje silnikowe w samochodach z filtrem

Je郵i auto posiada filtr cz帷tek sta造ch nale篡 stosowa odpowiedniej jako軼i oleje silnikowe. Oto ich lista:

Oleje zalecane do stosowania w samochodach z EURO4

C1 - oleje low SAPS dla silnik闚 wymagaj帷ych olej闚 o niskim stopniu lepko軼i spe軟iaj帷e wymagania Euro IV
C2 - oleje mid SAPS dla silnik闚 wymagaj帷ych olej闚 o niskim stopniu lepko軼i spe軟iaj帷e wymagania Euro IV
C3 - oleje mid SAPS dla silnik闚 spe軟iaj帷ych wymagania Euro IV
C4 - oleje low SAPS dla silnik闚 wymagaj帷ych olej闚 o HTHS wy窺zym ni 3,5MPa.s i spe軟iaj帷e wymagania Euro IV.
Przyk豉dy dost瘼nych na rynku olej闚 z tymi aprobatami:
ACEA C1 (wymagane np. w silnikach marki Mazda 5 i 6 z DPF)
- Castrol SLX Prof Power C1 5w30
- Gulf Formula EFE 5w30
- Motul 8100 Eco-Clean Plus C1 5w30
- Millers Oil XP Longlife C1 5w30
ACEA C2 (wymagane np. w silnikach HDI grupy PSA z FAP, Toyota, Honda i Subaru z DPF)
- Castrol Magnatec Proffesional C2 5w30
- Gulf Formula LEF 5w30
- Millers Oil XP Longlife C2 5w30
- Motul 8100 Eco-Clean Plus C2 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30
- Valvoline SynPower ENV C2 5w30
ACEA C3 (wymagane np. w silnikach Nissana, Renault, Suzuki, Fiat i KIA z DPF)
- BP Visco 7000 5w30
- Castrol Edge 5w30
- Gulf Formula ULE 5w30
- Lotos Quazar C3 5w30
- Millers Oil XP Longlife C3 5w30
- Mobil Synt S Special V C3 5w30
- Motul 8100 X-Clean C3 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30
ACEA C4 (wymagane np. w silnikach Renault 2.0 DCI z DPF)
- Castrol SLX Prof Power C4 5w30
- Gulf Formula RNX 5w30
- Millers Oil XP Longlife C4 5w30
- Motul Specific 0720 5w30

czwartek, 05 maja 2011

Toyota 2.2 D-CAT, Toyota 2.0 D-CAT, Toyota 2.0 D4D

Lokalizacja filtra DPF

Fitr cz御tek sta造ch w samochodach Toyota umieszczony jest pomi璠zy 軼ian grodziow a silnikiem.

Do g堯wnych przyczyn awarii filtra nale篡:

- Jazda z pr璠ko軼iami nie przekraczaj帷ymi 60 km/h.

- Awaria czujnika r騜nicowego cisnienia,

- Zatykanie przewod闚 od czujnika r騜nicowego ci郾ienia

Jakie sa objawy problem闚 z filtrem ?

- wyra幡iy spadek mocy,

- Kontrolka CHECK + 鈍iec帷a kontrolka DPF,

- Kontrolka CHECK + 鈍iec帷a kontrolka DPF + Kontrolka od kontroli trakcji.

Co oznacza 鈍iec帷a kontrolka DPF ?

 安iec帷a kontrolka DPF oznacza, 瞠 poziom zape軟ienia filtra przekroczy 80% ale jest mniejszy od 100%. Jest to informacja dla kierowcy, aby kontynuowa jazd z pr璠kosci obrotow silnika >2000 obr/min przez okolo 15min. Je郵i kierowca nie zastosuje si do zalece producenta, kontrolka zacznie mruga.

Dlaczego filtr cz御tek sta造ch jest a tak drogi ?

Filtr DPF ma budow ceramicznego ,,plastra miodu", kt鏎y z zewn徠rz wydaje si ma造 ale ma du膨 powierzchni. Na nim osiadaj cz御tki spalin, sadzy.Dzi瘯iwysokiej temperaturze w filtrze uzyskanejpo pewnym czasie jazdy oraz ze spalenia dodatkowego wtrysku paliwa osadzone cz御tki ulegaj dopaleniu. Gazy spalinowe przechodz帷 przez ceramiczny,,plaster miodu" pokryty cienk warstw platyny o grubo軼i kilku moleku rozkladaj si na wod, powietrze, dwutlenek w璕la.Filtr znajduje si w otulinie z azbestu i os這nie z metalowej blachy. Doos這ny przymocowane s czujniki temperatury i ci郾ienia, kt鏎ych sygna造 komputer steruj帷y prac silnika (ECU - Electronic Control Unit) wykorzystujedo monitorowania dzia豉nia filtra cz御tek sta造ch DPForaz przeprowadzania jego regeneracji. Koszt wymiany filtra cz御tek sta造ch w autoryzowanym serwisie mo瞠 zbli篡 si nawet do po這wy warto軼i auta!

Filtry cz御tek sta造ch DPF

Regeneracja filtra cz御tek sta造ch

Cz御tki sadzy powoduj jego stopniowe zapychanie i utrat wydajno軼i. Spadek wydajno軼i spowodowany jest g堯wnie, zmniejszanie powierzchni (pojemno軼i) filtra przez niedopalone cz御teki spalin. Sadza jest w stanie dopali si na powierzchni filtra, podczas gdy produkty spalania - popi馧 ju si nie dopala, a powoduje jedynie zmniejszenie pojemno軼i filtra.

Kiedy pora usun望 filtr DPF ?

Aby filtr cz御tek dzia豉 jak najd逝瞠j nale篡 j篥dzi z du篡mi pr璠ko軼iami, kontrolowa dzia豉nie osprz皻u silnika: turbospr篹arki, zaworu recylkulacji spalin EGR-a.

DPF MAZDA 2.0 MRZ-CD

Lokalizacja filtra DPF

Filtr cz御tek sta造ch w samochodach Mazda 5 oraz Mazda 6 umieszczony jest pod autem na wysoko軼i lewarka zmiany bieg闚.

Do g堯wnych przyczyn awarii filtra nale篡:

- Stosowanie nieodpowiednich olej闚 silnikowych,

- Jazda z pr璠ko軼iami nie przekraczaj帷ymi 60 km/h.

- Awaria czujnika r騜nicowego ci郾ienia,

- Awaria czujnika temperatury.

Jakie sa objawy problem闚 z filtrem ?

- Przybywanie oleju silnikowego,

- Migaj帷a kontrolka DPF (uwaga ona sygnalizuje nie tylko problem z DPF!)

- Kontrolka CHECK + migaj帷a kontrolka DPF

- Kontrolka CHECK + migaj帷a kontrolka DPF + Kontrolka od kontroli trakcji.

Co oznacza migaj帷a kontrolka DPF ?

Mrugaj帷a kontrolka DPF w samochodach Mazda mo瞠 oznacza:

- zape軟ienie filtra przekroczy這 100%,

- awarie uk豉du wydechowego tj. Awaria filtra cz御tek sta造ch DPF, awaria czujnika r騜nicowego ci郾ienia DPF, awaria sondy lambda, awaria czujnika r騜nicowego ci郾ienia,

- inspekcj olejow.

Co oznacza 鈍iec帷a kontrolka DPF ?

 安iec帷a kontrolka DPF oznacza, 瞠 poziom zape軟ienia filtra przekroczy 80% ale jest mniejszy od 100%. Jest to informacja dla kierowcy, aby kontynuowa jazd z pr璠ko軼i obrotow silnika >2000 obr/min przez oko這 15min. Je郵i kierowca nie zastosuje si do zalece producenta, kontrolka zacznie mruga. Co zazwyczaj oznacza konieczno嗆 wymiany filtra.

Dlaczego filtr cz御tek sta造ch jest a tak drogi ?

Filtr DPF ma budow ceramicznego plastra miodu, kt鏎y z zewn徠rz wydaje sie ma造 ale ma du膨 powierzchni. Na nich osiadaj cz御tki spalin, sadza. Dzi瘯i wysokiej temperaturze w filtrze uzyskanej po pewnym czasie jazdyoraz ze spalenia dodatkowego wtrysku paliwa osadzone cz御tki ulegaj dopaleniu. Gazy spalinowe przechodz帷 przez ceramiczny ,,plaster miodu" pokryty cienk warstw platyny o grubo軼i kilku moleku rozk豉daj si na wod, powietrze, dwutlenek w璕la. Filtr DPF znajduje si w otulinie z azbestu i os這nie z metalowej blachy. Do os這ny przymocowane s czujniki ci郾ienia i temperatury, kt鏎ych sygna造 komputer steruj帷y prac silnika (ECU - Electronic Control Unit) wykorzystuje do monitorowaniafiltra cz御tek sta造ch DPForaz przeprowadzenia jego regeneracji. Koszt wymiany filtra cz御tek sta造ch w autoryzowanym serwisie mo瞠 zbli篡 si nawet do po這wy warto軼i auta!

Regeneracja filtra cz御tek sta造ch

Cz御tki sadzy powoduj jego stopniowe zapychanie i utrat wydajno軼i. Spadek wydajno軼i spowodowany jest g堯wnie, zmniejszanie powierzchni (pojemno軼i) filtra przez niedopalone cz御teczki spalin. Sadza jest w stanie dopali si na powierzchni filtra, podczas gdy produkty spalania - popi馧 si nie dopala, a powoduje jedynie zmniejszenie pojemno軼i filtra.

Kiedy pora usun望 filtr DPF ?

Co 鈍iadczy o zatkaniu filtra ? :

- rosn帷y pozion oleju

- migaj帷a kontrolka DPF

- b陰d P242F - Awaria filtra cz御tek sta造ch - KONIECZNA WYMIANA FILTRA

- b豉d P2002 - zbyt niska wydajnos filtra cz御tek sta造ch - MO烤A JESZCZE URATOWA FILTR !

Wiecej informacji na temat filtr闚 cz御tek sta造ch w samochodach marki Mazda tutaj: Filtr DPF mazda