Blog poświęcony, filtrowi cząstek stałych, filtr fap, filtr dpf. Kiedy usunąć filtr cząstek stałych? Najczęstsze powody usterek filtra dpf. Usuwanie filtra DPF w Mazda, Toyota i innych samochodach japońskich.
Kategorie: Wszystkie | Mazda | Toyota | Usuwanie DPF
RSS
środa, 30 kwietnia 2014
wtorek, 12 lipca 2011
Zanim podejmiemy decyzję o programowym usunięciu filtra cząstek stałych, należy dobrze się zastanowić, gdyż w przyszłości mogą pojawić się DUŻE PROBLEMY z diagnostyką takiego auta a nawet zagrożenie naszego bezpieczeństwa. Przykładem problemów po "wyłączeniu" filtra DPF może być Mercedes Sprinter...
wtorek, 31 maja 2011

Usuwanie DPF to bardzo popularna metoda pozbycia się problemu z filtrem czastek stałych. Filtr cząstek stałych jest usuwany przy pomocy metody programowej lub emulatora filtra czastek stałych.

 

 

poniedziałek, 23 maja 2011

REGENERACJA DPF

Co to jest bierna regeneracja DPF ?

   Nowoczesne silniki dilesla mają tak skonstruowany układ wydechowy, aby maksymalnie wykorzystać wysoką temperaturę spalin aby zregenerować filtr DPF. Dzieje się tak, gdy warunki pracy silnika pozwalają na utrzymanie odpowiedniej temperatury spalin, pozwalającej na utlenienie cząstek sadzy. Bierna samoregeneracja jest całkowicie niewidoczna dla kierowcy i nie ma wpływu na działanie silnika ani na jego wydajność. Większość przeprowadzanych regeneracji filtra to regeneracje bierne.

Co to jest aktywna regeneracja DPF ?

   Aktywna samoregeneracja występuje wtedy, gdy nie ma wystarczającej ilości ciepła w gazach spalinowych aby przepalić (utlenić) cząstki stałe zgromadzone w DPF. Temperatura spalin jest podniesiona poprzez wstrzyknięcie małej ilości paliwa w kierunku układu wydechowego (dodatkowy dotrysk w fazie rozprężania). Otrzymana w reakcji chemicznej energia podnosi temperatury gazów spalinowych wystarczająco wysoka, aby utleniać cząstki stałe z filtra. Wszystko to odbywa się bez zaangażowania kierowcy.
Ogólny wzrost zużycia paliwa w związku z aktywną regenerację filtra cząstek stałych jest ledwie mierzalne - około 0,1%. Aktywna regeneracja występuje także po przejechaniu pewnego dystansu, jest to zazwyczaj 400-800km, ta odległość zależy od ilości nagromadzonego popiołu w filtrze, im większa ilość popiołu tym mniejsza pojemność filtra. Mniejsza pojemoność filtra skraca czas jego napełniania, co powoduje zmniejszenie dystansu pomiędzy regeneracjami.


Co to jest stacjonarna regeneracja ?
   Regeneracja stacjonarna zwana także regeneracją serwisową lub statyczną, przeprowadzana jest w serwisie. Większość producentów wprowadził do sterownika ECU funkcję serwisowej regeneracji filtra, która może zostać uruchomiona przez pracownika serwisu. Wymagane jest ustawienie auta na wolnej przestrzeni, na niepalnym podłożu, należy również przygotować gaśnicę. Regeneracja serwisowa trwa zazwyczaj 15-45min i czasie jej trwania silnik pracuje najczęściej z prędkością obrotową 3tyś obr./min i dawkuje dodatkową ilość paliwa w celu utrzymania wymaganej temperatury układu wydechowego. Temperatura regeneracji dochodzi do 600-700 st. C.

 

 

wtorek, 10 maja 2011

   Filtr cząstek stałych jest stosowany w samochodach grupy PSA od końca 2000 roku. Po raz pierwszy pojawił się w peugeocie 607 2.2 hdi oraz w peugeocie 406 coupe 2.2 hdi. Od tego tez czasu był dostępny jako wyposażenie dodatkowe w pozostałych samochodach grupy PSA (np Peugeot 307 2.0 hdi lub Citroen c5 2.0hdi).

   Filtr cząstek stałych w grupie PSA zwany filtrem FAP jest filtrem mokrym. Do jago pracy niezbędny jest specjalny dodatek katalityczny, sprzedawany pod handlową nazwa EOLYS lub DPX42, nie mylić z płynem Adblue stosowanym w systemach SCR popularnych w samochodach ciężarowych i coraz częściej pojawiających się w samochodach osobowych.

 Sterownik steruje regeneracją filtra dodatkowy wtrysk paliwa co 400 do 800 km w zależności od stanu nasycenia filtra, oraz stylu jazdy. Podczas każdego tankowania dawkowany jest do paliwa specjalny dodatek katalityczny. Jego brak uniemożliwia skuteczne spalenie cząstek i oczyszczenie filtra. Wraz z eksploatacją filtra następuje jego zapełnianie częściami stałymi zawartymi w dodatku katalitycznym, oraz popiołem powstałym ze spalenia sadzy. Zbiornik z płynem katalitycznym umieszczony jest pod autem w okolicy zbiornika paliwa. Auto stwierdza na podstawie czujnika w korku wlewu paliwa, że odbyło się tankowanie i dawkuje dodatek katalityczny w ilości wprost proporcjonalnej do ilości zatankowanego paliwa. UWAGA ! Aby mieć pewność, że dodatek został wtryśnięty do paliwa, należy tankować jednorazowo minimum 7l paliwa.

 

 

 

poniedziałek, 09 maja 2011

Oleje silnikowe w samochodach z filtrem

Jeśli auto posiada filtr cząctek stałych należy stosować odpowiedniej jakości oleje silnikowe. Oto ich lista:

Oleje zalecane do stosowania w samochodach z EURO4

C1 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości spełniające wymagania Euro IV
C2 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości spełniające wymagania Euro IV
C3 - oleje mid SAPS dla silników spełniających wymagania Euro IV
C4 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniające wymagania Euro IV.
Przykłady dostępnych na rynku olejów z tymi aprobatami:
ACEA C1 (wymagane np. w silnikach marki Mazda 5 i 6 z DPF)
- Castrol SLX Prof Power C1 5w30
- Gulf Formula EFE 5w30
- Motul 8100 Eco-Clean Plus C1 5w30
- Millers Oil XP Longlife C1 5w30
ACEA C2 (wymagane np. w silnikach HDI grupy PSA z FAP, Toyota, Honda i Subaru z DPF)
- Castrol Magnatec Proffesional C2 5w30
- Gulf Formula LEF 5w30
- Millers Oil XP Longlife C2 5w30
- Motul 8100 Eco-Clean Plus C2 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30
- Valvoline SynPower ENV C2 5w30
ACEA C3 (wymagane np. w silnikach Nissana, Renault, Suzuki, Fiat i KIA z DPF)
- BP Visco 7000 5w30
- Castrol Edge 5w30
- Gulf Formula ULE 5w30
- Lotos Quazar C3 5w30
- Millers Oil XP Longlife C3 5w30
- Mobil Synt S Special V C3 5w30
- Motul 8100 X-Clean C3 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30
ACEA C4 (wymagane np. w silnikach Renault 2.0 DCI z DPF)
- Castrol SLX Prof Power C4 5w30
- Gulf Formula RNX 5w30
- Millers Oil XP Longlife C4 5w30
- Motul Specific 0720 5w30

 

 

czwartek, 05 maja 2011

Toyota 2.2 D-CAT, Toyota 2.0 D-CAT, Toyota 2.0 D4D

Lokalizacja filtra DPF

   Fitr cząstek stałych w samochodach Toyota umieszczony jest pomiędzy ścianą grodziową a silnikiem.

Do głównych przyczyn awarii filtra należy:

- Jazda z prędkościami nie przekraczającymi 60 km/h.

- Awaria czujnika różnicowego cisnienia,

- Zatykanie przewodów od czujnika różnicowego ciśnienia

Jakie sa objawy problemów z filtrem ?

- wyraźniy spadek mocy,

- Kontrolka CHECK + świecąca kontrolka DPF,

- Kontrolka CHECK + świecąca kontrolka DPF + Kontrolka od kontroli trakcji.

Co oznacza świecąca kontrolka DPF ?

   Świecąca kontrolka DPF oznacza, że poziom zapełnienia filtra przekroczył 80% ale jest mniejszy od 100%. Jest to informacja dla kierowcy, aby kontynuować jazdę z prędkoscią obrotową silnika >2000 obr/min przez okolo 15min. Jeśli kierowca nie zastosuje się do zaleceń producenta, kontrolka zacznie mrugać. 

Dlaczego filtr cząstek stałych jest aż tak drogi ?

   Filtr DPF ma budowę ceramicznego ,,plastra miodu", który z zewnątrz wydaje się mały ale ma dużą powierzchnię. Na nim osiadają cząstki spalin, sadzy. Dzięki wysokiej temperaturze w filtrze uzyskanej po pewnym czasie jazdy oraz ze spalenia dodatkowego wtrysku paliwa osadzone cząstki ulegają dopaleniu. Gazy spalinowe przechodząc przez ceramiczny ,,plaster miodu" pokryty cienką warstwą platyny o grubości kilku molekuł rozkladają się na wodę, powietrze, dwutlenek węgla. Filtr znajduje się w otulinie z azbestu i osłonie z metalowej blachy. Do osłony przymocowane są czujniki temperatury i ciśnienia, których sygnały komputer sterujący pracą silnika (ECU - Electronic Control Unit) wykorzystuje do monitorowania działania filtra cząstek stałych DPF oraz przeprowadzania jego regeneracji. Koszt wymiany filtra cząstek stałych w autoryzowanym serwisie może zbliżyć się nawet do połowy wartości auta! 

Filtry cząstek stałych DPF

Regeneracja filtra cząstek stałych

 Cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Spadek wydajności spowodowany jest głównie, zmniejszanie powierzchni (pojemności) filtra przez niedopalone cząsteki spalin. Sadza jest w stanie dopalić się na powierzchni filtra, podczas gdy produkty spalania - popiół już się nie dopala, a powoduje jedynie zmniejszenie pojemności filtra.

Kiedy pora usunąć filtr DPF ?

   Aby filtr cząstek działał jak najdłużej należy jęździć z dużymi prędkościami, kontrolować działanie osprzętu silnika: turbosprężarki, zaworu recylkulacji spalin EGR-a.

DPF MAZDA 2.0 MRZ-CD

 

Lokalizacja filtra DPF

   Filtr cząstek stałych w samochodach Mazda 5 oraz Mazda 6 umieszczony jest pod autem na wysokości lewarka zmiany biegów.

Do głównych przyczyn awarii filtra należy:

- Stosowanie nieodpowiednich olejów silnikowych,

- Jazda z prędkościami nie przekraczającymi 60 km/h.

- Awaria czujnika różnicowego ciśnienia,

- Awaria czujnika temperatury.

Jakie sa objawy problemów z filtrem ?

- Przybywanie oleju silnikowego,

- Migająca kontrolka DPF (uwaga ona sygnalizuje nie tylko problem z DPF!)

- Kontrolka CHECK + migająca kontrolka DPF

- Kontrolka CHECK + migająca kontrolka DPF + Kontrolka od kontroli trakcji.

Co oznacza migająca kontrolka DPF ?

Mrugająca kontrolka DPF w samochodach Mazda może oznaczać:

- zapełnienie filtra przekroczyło 100%,

- awarie układu wydechowego tj. Awaria filtra cząstek stałych DPF, awaria czujnika różnicowego ciśnienia DPF, awaria sondy lambda, awaria czujnika różnicowego ciśnienia,

- inspekcję olejową.

Co oznacza świecąca kontrolka DPF ?

   Świecąca kontrolka DPF oznacza, że poziom zapełnienia filtra przekroczył 80% ale jest mniejszy od 100%. Jest to informacja dla kierowcy, aby kontynuować jazdę z prędkością obrotową silnika >2000 obr/min przez około 15min. Jeśli kierowca nie zastosuje się do zaleceń producenta, kontrolka zacznie mrugać. Co zazwyczaj oznacza konieczność wymiany filtra.

Dlaczego filtr cząstek stałych jest aż tak drogi ?

   Filtr DPF ma budowę ceramicznego plastra miodu, który z zewnątrz wydaje sie mały ale ma dużą powierzchnię. Na nich osiadają cząstki spalin, sadza.  Dzięki wysokiej temperaturze w filtrze uzyskanej po pewnym czasie jazdy oraz ze spalenia dodatkowego wtrysku paliwa osadzone cząstki ulegają dopaleniu. Gazy spalinowe przechodząc przez ceramiczny ,,plaster miodu" pokryty cienką warstwą platyny o grubości kilku molekuł rozkładają się na wodę, powietrze, dwutlenek węgla. Filtr DPF znajduje się w otulinie z azbestu i osłonie z metalowej blachy. Do osłony przymocowane są czujniki ciśnienia i temperatury, których sygnały  komputer sterujący pracą silnika (ECU - Electronic Control Unit) wykorzystuje do monitorowania filtra cząstek stałych DPF oraz przeprowadzenia jego regeneracji. Koszt wymiany filtra cząstek stałych w autoryzowanym serwisie może zbliżyć się nawet do połowy wartości auta! 

Regeneracja filtra cząstek stałych

 Cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Spadek wydajności spowodowany jest głównie, zmniejszanie powierzchni (pojemności) filtra przez niedopalone cząsteczki spalin. Sadza jest w stanie dopalić się na powierzchni filtra, podczas gdy produkty spalania - popiół się nie dopala, a powoduje jedynie zmniejszenie pojemności filtra.

Kiedy pora usunąć filtr DPF ?

Co świadczy o zatkaniu filtra ? :

- rosnący pozion oleju

- migająca kontrolka DPF

- błąd P242F - Awaria filtra cząstek stałych - KONIECZNA WYMIANA FILTRA

- bład P2002 - zbyt niska wydajnosć filtra cząstek stałych - MOŻNA JESZCZE URATOWAĆ FILTR !

Wiecej informacji na temat filtrów cząstek stałych w samochodach marki Mazda tutaj: Filtr DPF mazda